geloof religie

DAGELIJKSE KLEINE EN GROTE DINGEN

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wout
Berichten: 1544
Lid geworden op: 10 nov 2013, 23:17

geloof religie

#1 Bericht door wout » 10 jul 2014, 19:48

Is er verschil tussen geloof en religie?

Ja dat is er in mijn visie

Geloof; zit in je hart vind ik en maakt dat je nadenkt over wat goed en slecht is.
Hoe je om moet gaan met alle mensen en de natuur, om iedereen zo prettig mogelijk
te laten leven en de natuur behouden.
Dat geloof moet je van thuis uit meekrijgen en is een taak van de ouders, aangevuld met
scholing en vaak de omgeving waarin je woont.
Is dat geloof niet aanwezig en ook in de directe nabijheid niet, dan zijn die
mensen/kinderen overgeleverd aan de eerste de beste die hun een boterham geeft.
Deze mensen zijn een makkelijk prooi om te indoctrineren.

Religie; is in mijn ogen een leer die tradities inbrengen en of vertalen in regels die mensen beperken
in hun doen en laten.
Alle religies die ik ken doen dat en zijn in mijn ogen daarom ook niet goed.
Als een religie dus zover mensen kan indoctrineren, dat zij
andersdenkende op een beestachtige wijze afmaken.

Dan maak ik mij ernstig bezorgd en vraag me dan in alle ernst af hoe zoiets mogelijk is,
zeker in een beschaafd land als Nederland.

Afbeelding

Gast

#2 Bericht door Gast » 10 jul 2014, 20:41

Moeilijk zwaar onderwerp. Vertrouwen in de medemens komt niet altijd Van Huis Uit. Heeft veel met aanleg/karakter en geboorteland te maken ook. Intriest dat religies worden gebruikt om macht te veroveren en te bezitten. Heb heel goede aardige religieuze/ kerkse mensen ontmoet/gekend en nog. Ook humanistische mensen trouwens. Voor mij volkomen duister hoe het toegaat in de Gaza strook en in Israel bv. Oorzaak en gevolg? Gevolg veroorzaakt weer een oorzaak om....ingewikkelde zin.Haha. Ik had een beetje de hoop dat door de moderne communicatiemiddelen de mensheid wat meer inzicht en begrip zou krijgen voor elkaars levenswijze. Nog niet dus. Maar ik ben dankbaar in Nederland te wonen en te leven. Trouwens nog geen 100 jaar geleden leefden er hier ook nog mensen in bittere armoe geen scholing voor grootste deel bevolking slechte behuizing. Grootgrondbezitters wel aanwezig en stinkend rijke boeren! Is toch aardig anders geworden Wout.Dag hoor Ik zie kleine letters staan ben pietsie kippig aan het worden!Wordt naar gekeken eerdaags!!]Nog vraagje ik scrol door maar kan niets meer terugvinden van gisteren alleen jouw schrijfsel Wout Jammer beter ook geen foto plaatsen hier heb ik me ook eens aan bezondigd en weggehaald.

Gebruikersavatar
Adam van Rijsbergen
Berichten: 2460
Lid geworden op: 10 nov 2013, 16:32

#3 Bericht door Adam van Rijsbergen » 10 jul 2014, 21:18

Net als Toos, ben ik het gedeeltelijk met je eens Wout,
Er is toch niets nieuws onder de Zon.
Het is nog geen 60 jaar geleden, dat in Nederland de verschillinde religies elkaar verketterden.
Om over het verleden, wereldwijd, nog maar te zwijgen.
Oordelen en veroordelen is licht gedaan, maar samenbrengen is een ander verhaal.
Vandaag kwam een mevrouw bij Ma op visite van de GG (zwartekousen) Kerk.
Rokken tot op de schoenen, hals met hoge boord en haar in de knot.
(Dit bij 27 graden)
Meteen van alles in de maatschappij afkraken. enz............
Dan houd ik maar liever mijn mond, want daar helpt noch geloof noch een perfecte natuur aan.
Het openboek...
Afbeelding

wout
Berichten: 1544
Lid geworden op: 10 nov 2013, 23:17

#4 Bericht door wout » 10 jul 2014, 22:50

Toos zegt;Ik had een beetje de hoop dat door de moderne communicatiemiddelen de mensheid
wat meer inzicht en begrip zou krijgen voor elkaars levenswijze.

Dat is nou precies waarom ik het niet begrijp. Niet allemaal maar
heel veel communiceren over heel de wereld en weten daar het nodige van.
De bevolking die verstoken blijft van deze communicatie en daardoor heel gemakkelijk geïndoctrineerd kan
worden is nog te begrijpen. Maar mensen uit beschaafde landen is voor mij bijna onbegrijpelijk.
Natuurlijk Toos hangt het van verschillende omstandigheden af hoe iemand zich ontwikkelt.

Maar als een rode draad blijft de religie er doorlopen.

Geloof heeft dus niets te maken met religie

Religie is indoctrinatie altijd

Adam zegt; Er is toch niets nieuws onder de Zon
en dat maakt het nou zo intens triest Adam
Met al onze vooruitgang op alle gebied over heel de wereld, blijven de religies het volk tiranniseren.
Afbeelding

Gast

#5 Bericht door Gast » 10 jul 2014, 22:53

Toos schreef het al ....

Intriest dat religies worden gebruikt om macht te veroveren en te bezitten


Jammer dat zo iemand Adam meteen de boel weer afkraakt .
Kan ik dan anno 2014 weer niet begrijpen .

Gebruikersavatar
Adam van Rijsbergen
Berichten: 2460
Lid geworden op: 10 nov 2013, 16:32

#6 Bericht door Adam van Rijsbergen » 10 jul 2014, 23:32

Hierbij nog wat nieuws over geloof en religie uit een, histories, recent verleden.
Ma haar moeder had distributieradio en luisterde naar de Ikon en de KRO. Pater Henri de Greeve
Dat was op het dorp bekend en zij werd erdoor verguisd.
Wij woonden, nadat de Duitsers, het eerste huis van mijn ouders met de grond gelijk gemaakt hadden, in een krot op het dorp.
Het laatste huis aan de Protestantenkant en de RK.
Ma had, en heeft, veel RK vriendinnen, voor zover nog in leven.
Koken en naaien heeft Ma bij de nonnen geleerd, samen met een RK vriendin, die 2 geleden in Frankrijk is overleden.
(op onze verjaardag)
In de jaren `50 is die vriendin met haar man geëmigreerd naar Frankrijk (Cancon Lot et Garonne) om te boeren.
Wij als kinderen noemde ze oom en tante en waren altijd welkom.
Zij zegden hun RK gebeden op voor en na het eten, wij daarna de onze in stilte.
Naar mate ze ouder werden, zeiden ze,
"Och we bidden allemaal naar dezelfde Lieve Heer, al slaan jullie Maria over".
Pa zei dan "Ik heb al een lieve Marie".
Zo kan het ook en Wout zal dat bedoelen, denk ik.
Het openboek...
Afbeelding

Gast

#7 Bericht door Gast » 10 jul 2014, 23:40

Met al onze vooruitgang op alle gebied over heel de wereld, blijven de religies het volk tiranniseren.
_________________


Juist door die moderne middelen kijk maar naar Syrië de President .
sluit twitter ,,Facebook De TV .zo niet hoofd eraf ...
Alleen al door macht
Gr...

Gast

#8 Bericht door Gast » 18 jul 2014, 09:11

Jean schreef:Toos schreef het al ....

Intriest dat religies worden gebruikt om macht te veroveren en te bezitten


Jammer dat zo iemand Adam meteen de boel weer afkraakt .
Kan ik dan anno 2014 weer niet begrijpen .
Kijk ook eens naar de positieve gelovigen mensen die heel veel voor een ander doen. Niet allen zijn zo als boven beschreven. Ik vind het jammer dat er zo over gelovigen mensen gedacht wordt. Dat is geen reëel beeld.
Natuurlijk waren en zijn er Godsdienstoorlogen. Dat was een dekmantel om meer macht te krijgen. Zoals het met alle oorlogen gaat. En de in de zware gereformeerde kerken zijn goede en onaardige mensen die een ander willen overtuigen van hun gelijk, zoals ook in ons dagelijks leven. Je hoeft niet gelovig te zijn om een ander zijn wil op te willen leggen. Voorbeelden genoeg in mijn optie.
Ik vind als je een oordeel wil hebben over gelovigen dan moet je ook eens naar een kerk gaan en dan oordelen.

Gebruikersavatar
Adam van Rijsbergen
Berichten: 2460
Lid geworden op: 10 nov 2013, 16:32

#9 Bericht door Adam van Rijsbergen » 18 jul 2014, 21:41

Coby,

""Jammer dat zo iemand Adam meteen de boel weer afkraakt . ""

Deze zin van Jean ging over de GG dame bij Ma die "meteen de hele maatschappij afkraakte".
Over kennis van de 'kerkgang' heb ik niet te klagen.
Vanaf mijn 4de jaar tot 1998 ging ik elke zondag naar de kerk.
(later ook op woensdagavond en alle extra's met diensten die soms 3 uur duurden)
Hervormd, Hervormd GG, Gereformeerd, Oud Gereformeerd, Gereformeerde Gemeenten, G....G.... in Nederland en N. Amerika, Bijeenkomsten zoals Jan Siebeling beschrijft, Gereformeerde gemeenten onder Kruis, bijeenkomsten in schuren met o.a.
Ds. Golveringen sr. of Ds. du Marchie van Voorthuysen. Leraren in Rijsoord en Ridderkerk.
Maar ook naar RK missen met kennissen van mijn ouders, als er wat bijzonders was voor hen in de kerk.
Al jaar en dag heb de Thora en de Koran in huis, die ik regelmatig lees.
Aan mij zal het niet liggen als het om begrip en/of verdraagzaamheid gaat.
Edoch: van de religieuze instituties als machtsorganen heb ik de buik vol.

Ps. Dingen geheel belangeloos doen voor anderen heeft niets met religie te maken,
maar met de humanistische inslag van de persoon.
Het openboek...
Afbeelding

Gast

#10 Bericht door Gast » 18 jul 2014, 21:54

Laatste bericht vandaag. ----- Heb de toespraak van de M.President Rutte vanmiddag gehoord. Hij was duidelijk aangeslagen .Kreeg de indruk dat hij werkelijk meende wat hij zij en zich echt zal inspannen om achter de waarheid te komen. Heeft zijn vakantie onderbroken het leven van een staatsman/politicus is niet te benijden. Ik hoorde zoveel (tegenstrijdige) berichten via radio en tv vandaag de ene na de andere deskundige??? kwam zijn zegje doen. Wie had ooit kunnen denken dat na WO2 weer een oorlog zou ontstaan in een land op een paar uur vliegen hier vandaan .Ik houd mijn hart vast. Oost-Westverhoudingen al weer maanden verstoord. De koude oorlog weer terug!?
Als ik zie hoe het toegaat in het Midden-Oosten de laatste jaren lijkt het wel alsof men alle werkelijkheidszin heeft verloren .Ook daar gewone families die dagelijks veel familieleden verliezen verdreven worden van huis en haard nu in tentenkampen leven of vluchten naar een voor hun totaal onbekend land. Wat een verdriet ook bij de mensen die gisteren ineens hun familieleden vrienden verloren door neergestorte vliegtuig. Hele levens veranderen daardoor ineens .Waarvoor en waarom allemaal ik kan het niet begrijpen. Dag Allemaal-----Overgenomen van Facebook----De koran Adam?Ik wel eens stukje eruit gelezen via google heb het niet thuis.De Bijbel wel maar vindt dat ook een moeilijk boek veel vertalingen geweest! Van huis uit niet gelovig opgevoed . Opleidiing voor zwarte kruisverpleegster in christelijke psychiatrische inrichting gedaan en ik moet zeggen dat ik daar de onderlinge verhoudingen als heel goed heb ondervonden. Solidariteit! Als er wat was hielp iedereen elkaar Er veel geleerd en ook veel gelachen. We hadden daar drie jaar VERPLICHT Gods dienst lessen kreeg je daar ook een kruisje voor!
[/size

Gebruikersavatar
Adam van Rijsbergen
Berichten: 2460
Lid geworden op: 10 nov 2013, 16:32

#11 Bericht door Adam van Rijsbergen » 18 jul 2014, 22:13

Toos,
De Bijbel heb ik alle soorten, maten en vertalingen.
Van de Dietz Bijbel tot de moderne vertaling een Rembrandt Bijbel heb ik weggegeven,
aan iemand voor RK huize die nog nooit een Bijbel in huis had gehad.
Mijn favoriete Bijbel is "De Statenbijbel".
De Koran heb ik ooit in een Islamitische boekenwinkel in de Haagse Schilderswijk gekocht.
Het openboek...
Afbeelding

Gast

#12 Bericht door Gast » 18 jul 2014, 22:25

Heb nog wat bij mijn stukje geschreven!!De Statenbijbel moet je bestuderen denk ik weleens in handen gehad maar een ander taalgebruik!

Plaats reactie