Wie hebben herinneringen aan de oorlog?

BORRELPRAAT
Bericht
Auteur
Gast

#31 Bericht door Gast » 07 feb 2014, 22:24

Vond het de moeite waard dingen worden vergeten. Het trieste is dat er nu in zoveel landen nog steeds gruwelijke oorlogen aan de gang zijn. De mensheid hardleers! Heb ook naar de opening van de O.S. gekeken wat een spektakel zeg! Voor en tegenstanders veelvuldig hun zegje gedaan over de mensenrechten in Rusland. Moeilijk allemaal om zelf te oordelen. Weet je wat ik doe ga zo café verlaten drink m'n glaasje jus leeg en lekker naar bed was me het dagje wel. Welterusten voor straks want er zijn laat-naar- bedgaanders onder ons!


Gast

#32 Bericht door Gast » 07 feb 2014, 22:27

Ja ik dan wel word wel 12 uur .
slaap ze allebei ...
maar ADAM is ook laat...
gr...

Gebruikersavatar
Adam van Rijsbergen
Berichten: 2460
Lid geworden op: 10 nov 2013, 16:32

#33 Bericht door Adam van Rijsbergen » 14 feb 2014, 19:15

Gezellige TV avond.
Na het 8 uur journaal, 2 voor 12 en daarop volgend de derde aflevering van "Na de Oorlog" , kijken.....
Het openboek...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Adam van Rijsbergen
Berichten: 2460
Lid geworden op: 10 nov 2013, 16:32

#34 Bericht door Adam van Rijsbergen » 14 feb 2014, 22:08

Deze 3de aflevering (Na de Bevrijding) was in mijn optiek erg eenzijdig.
Hierin kwamen alleen mensen aan het woord uit steden en voornamelijk de betere milieus.
Niemand van het platteland en/of lieden die toen jong/kind waren van arme sloebers.
Die hadden nog een andere kijk op de ellende en armoede van vlak na de bevrijding kunnen geven.
Een omissie, vind ik.
Volgende week deel 4: "Alles moet anders". Toch maar kijken.....
Het openboek...
Afbeelding

Gast

#35 Bericht door Gast » 14 feb 2014, 22:41

Even maar heb ik een verhongerd kind van een arme of Joodse sloeber gezien in de derde aflevering.
Dat staat nog in mijn geheugen gegrifd, dat er mensen op straat dood lagen, gestorven van de honger.
Het merendeel van de uitzending ging over de padvinderij na de oorlog.
Best wel leuk om te zien, maar bij ons was het toch anders.
Niets maar ook niets hadden we.
Een donkere tijd was het.

Gebruikersavatar
gerda
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 nov 2013, 21:27

oorlog

#36 Bericht door gerda » 14 feb 2014, 22:53

ik was 1 jaar dat de oorlog uitbrak.
Heb wel bepaalde herinneringen, o.a. de gaarkeuken, de sirenes , de schuilkelder van hoofdbureau politie in de Marnixstraat amsterdam.
kogels tegen een teil, die buiten tegen de muur hing.Maar was nog een peuter he, ben denk ik veel binnengehouden.Toch hadden we in Amsterdam waar ik woonde, aan de buitenkant van de stad, wel eten.
grote tuin werd groente in verbouwd, ook mais.Vader had een paar kippetjes. mais dus voor de kipjes.Ook hadden we een volkstuin.
Pa moest bij een controle alle groente die we geoogst hadden, weer afgeven. Dat soort dingen dus.
Als ik dan nu naar mezelf kijk, hebben we het toch heel goed nu.
Laten we het maar over wat vrolijkers hebben.
hpelijk nooit meer oorlog.
groetjes
oud sen.web lid.
weduwe

Gebruikersavatar
Adam van Rijsbergen
Berichten: 2460
Lid geworden op: 10 nov 2013, 16:32

#37 Bericht door Adam van Rijsbergen » 14 feb 2014, 22:57

Coby schreef:Niets maar ook niets hadden we.
Een donkere tijd was het.
Dat bedoel ik dus Coby,
Neem nou de opmerking van Henk Hofland;
"Onze telefoon deed het niet in de oorlog".
Wat een pedanterie, wij hadden nog nooit van een telefoon gehoord.....
Wat ik miste;
O.a. een Drents een gezin die ook na de oorlog nog moesten huizen in een plaggenhut.
Persoonlijk zou ik er ook nog wel e.e.a. aan kunnen toevoegen, bittere armoede, was het.......
Het openboek...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Adam van Rijsbergen
Berichten: 2460
Lid geworden op: 10 nov 2013, 16:32

Re: oorlog

#38 Bericht door Adam van Rijsbergen » 14 feb 2014, 23:08

gerda schreef:Als ik dan nu naar mezelf kijk, hebben we het toch heel goed nu.
Laten we het maar over wat vrolijkers hebben.
hpelijk nooit meer oorlog.
groetjes
Ben ik met je eens Gerda,
Alles op z'n tijd, maar de oorlogsellende kan niet genoeg verwoord worden, juist om de vrede te bewaren.
Het openboek...
Afbeelding

Gast

#39 Bericht door Gast » 14 feb 2014, 23:50

OOk ik weet niets van de oorlog alleen maar van de verhalen .
Mijn Moeder was een boeren Dochter en opa en oma ( opoe) hadden veel grond met alles er op en er aan dus eten kwamen wij totaal niets te kort .
ze heeft altijd verteld dat ze in de oorlog met de kinderwagen met mij erin naar haar ouders ging de kinderwagen had een dubbele bodem daar lagen bv de aardappelen in later ging ze op de fiets met mij achterop en mijn broer eten halen .
Ik zat altijd achterstevoren op de fiets je kent het vast nog wel alleen een rug steuntje maar achter mijn Moeders rug zag ik niets dus dan maar andersom gaan zitten met als gevolg dat ik in slaap viel en van de fiets ben gevallen op het ijs en mijn neus was gebroken .
Dus in en na de oorlog was er voldoende eten
gr...

Gast

#40 Bericht door Gast » 15 feb 2014, 11:39

Over de telefoon gesproken zelfs in 1961 moest je nog een aanvraag doen voor een telefoon .Er golden wachttijden Bedrijven artsen winkels gingen voor Was voor de oorlog een luxe! In héél grote nood mocht je gebruik maken van de telefoon v.d. melk/kaasboer. In 62 kregen wij telefoon zodat ik opgeroepen kon worden voor mijn bijbaantje als verpleegster. Wat een heerlijkheid was dat! Ding hing eerst in de gang aan de muur zwart met een draaischijf! Onze trots en glorie de gesprekken hield je kort dat werd later wel anders hè! .


[/img]Bedenk mij ineens dat ik mijn eerste radiootje kocht in 1952 tegen inkoopsprijs via een kennis. Wij woonden als zusters allemaal intern. Radiootje een succes mijn collega's kwamen bij mij luisteren. Dat was een grote luxe toen. In de conversatie/huiskamers was er radiocontributie een paar uur per dag aan! Geselecteerde programma's. Ik werkte in een instelling op christelijke grondslag. Kregen ook godsdienstlessen en moesten daar examen in doen. Ik denk met groot plezier aan die tijd terug er was veel saamhorigheid.

Gast

#41 Bericht door Gast » 15 feb 2014, 11:52

Wij namen in 1969 telefoon omdat we verder weg van de familie gingen wonen.Na het kengetal hadden we maar 3 cijfers. :D

Gast

#42 Bericht door Gast » 15 feb 2014, 12:05

Wat vooruitstrevend hing hij bij jullie ook in de gang? Wat was iedereen er blij mee! Zo gemakkelijk, afspraken maken voor bezoekjes per telefoon inplaats van kaartjes schrijven. De grote VOORUITGANG haha

Gast

#43 Bericht door Gast » 15 feb 2014, 13:32

Jean schreef:OOk ik weet niets van de oorlog alleen maar van de verhalen .
Mijn Moeder was een boeren Dochter en opa en oma ( opoe) hadden veel grond met alles er op en er aan dus eten kwamen wij totaal niets te kort .
ze heeft altijd verteld dat ze in de oorlog met de kinderwagen met mij erin naar haar ouders ging de kinderwagen had een dubbele bodem daar lagen bv de aardappelen in later ging ze op de fiets met mij achterop en mijn broer eten halen .
Ik zat altijd achterstevoren op de fiets je kent het vast nog wel alleen een rug steuntje maar achter mijn Moeders rug zag ik niets dus dan maar andersom gaan zitten met als gevolg dat ik in slaap viel en van de fiets ben gevallen op het ijs en mijn neus was gebroken .
Dus in en na de oorlog was er voldoende eten
gr...
Fijn Jean, dat jullie geen honger hebben geleden. Ons gezin woonde in Rotterdam en we aten van de gaarkeuken toen mijn ouders alles hadden geruild voor eten.
We aten bloembollen en het eten wat mijn vader nog bijelkaar kon scharrelen
Zelfs hun trouwringen hebben ze voor eten geruild. Niets hadden we meer en mijn moeder was in de hongerwinter in verwachting van mijn zus en ze had 5 luiers en geleende nachtjaponnen.
Het was niet te beschrijven zo'n armoede waar we in leefde.
Ik denk nog dikwijls aan mijn moeder die het zo zwaar had toen ze zwanger was.
Maar, gelukkig ze kreeg een gezond kind en de bevrijders zijn nog bij haar geweest en ze kreeg chocolade voor haar zelf en mij en sigaretten voor mijn vader.Mijn zusje is op 2 mei 1945 geboren en ik was 8 jaar

Gast

#44 Bericht door Gast » 15 feb 2014, 14:19

Coby
Ik ben van 1941 weet van niets ,
alleen ( de bevrijding ) ik stond voor het raam op de vensterbank in de huiskamer er kwamen tanks langs kan me er maar een heugen.
Zie me nog staan met een bovenraam naar buiten openslaand .
dat was het voor mij .
Heb wel foto's als klein meisje van 3 jaar op de arm van een Engelse militair .
Die toen ik 12 was op bezoek kwam in Nederland met Vrouw en Dochter.

Telefoon hadden wij in 1964 Ad was secretaris van een voetbalclub.
Dus ook gelijk gebruik van gemaakt door de buurt .
25 cent deden zij dan mooi in een potje.
gr...

Plaats reactie