Cafébezoekje

BORRELPRAAT
Bericht
Auteur
wout
Berichten: 1544
Lid geworden op: 10 nov 2013, 23:17

#16 Bericht door wout » 28 nov 2013, 17:08

Het verschil, opgezocht in wikipedia

Halverwege de 17e eeuw begon de opmars van koffie in Europa. Dit resulteerde in het ontstaan van koffiehuizen voor de meer welgestelden uit eigen stad. Hiervan is de term café, het Franse woord voor koffie, afkomstig. Hoe elitair de koffiehuizen aanvankelijk waren blijkt uit het feit dat er in 1806 in Amsterdam 25 koffieschenkerijen waren, naast 1763 kroegjes die bier en andere alcohol schonken. Deze zaakjes werden destijds tapperijen of bierhuizen genoemd. Omdat koffiehuis een betere naam had, gingen ook steeds meer kroegen zich zo noemen.

De bruine kroeg ontstond begin 19e eeuw, toen meer en meer mensen als extra kostwinning hun voorkamer inrichtten als plaats waar mensen iets konden drinken. In zulke vaak piepkleine huiskamercafés kon de vrouw dan het inkomen van een geregeld werkloze man aanvullen.

wout
Afbeelding

Gast

#17 Bericht door Gast » 28 nov 2013, 19:21

Afbeelding
Jéé wat een idee hadden die huisvrouwen vroeger voorkamertje inrichten als cafeetje en een bakje KOFFIE tappen. Ga aan de Sint een groot koffiezetapparaat vragen met mijn ding red ik het niet.!Of zal ik via erkertje pannenkoeken gaan verkopen? Wat raad je mij aan Wout? Heb ik wel assistentie nodig maak er een afhaalpannenkoekhoekje van .Al die buurtgenoten over de vloer zeg! Misschien beter om eerst met banketstaven te beginnen maar....denk dat klandizie nihil is!Supermarkt in de buurt hè alle gewone winkels uit de buurt verdwenen speelgoedwinkel ook en daar was het gezellig tegen 5 Dec. Weet dat wij thuis niet bedolven werden onder speelgoed een hoofd cadeau wat lekkers en iets degelijks. Wanten of Gebreide muts! Hadden wij het nog goed. Doodzenuwachtig was ik! En dan je schoen bij de kachel! Stiekem naar beneden sluipen in de ochtend. Zit ik nu nostalgisch te schrijven in ons eigen trefpuntcafé geen hond die luistert misschien! Zal ik een kop koffie nemen of iets sterkers? Het eerste maar.

wout
Berichten: 1544
Lid geworden op: 10 nov 2013, 23:17

#18 Bericht door wout » 28 nov 2013, 19:35

Toos, ik doe even mee, maar dan graag neutje. proost
En maak je maar niet ongerust deze tent wordt niet gesloten. we vragen aan iemand hier om er wat kerstversiering in aan te brengen. ook kan iemand wat leuke reclame folders maken. Dan zorg ik voor oliebollen en wafels.
We maken er dan met z'n alleen een mooie kerst van. O ja ook graag een open haard, gezellig.
tot snel

wout
Afbeelding

Gast

#19 Bericht door Gast » 28 nov 2013, 19:56

Gelukkig heeft er één iemand naar me geluisterd .Zie het helemaal voor me Die open haard kan je wel vergeten want heb net vorig jaar een nostalgische haard gekocht zie je zg houtblokken branden. Cv op laag pitje in de avond. Slaan we Sinterklaas over en gaan ons voorbereiden op de kerst! Vraag aan de gemeente of ik nepsneeuw op stoepen in de straat mag gooien op mijn kosten hè kom er al helemaal in zeg.Ook al voor cadeautjes gaan sparen of moet iedereen tevreden zijn met glaasje wijn en stukje kerststol? Wat denk je??Nepsneeuw al zo kostbaar. Ga dan 2014 blut in is ook zo wat!! Pretiige avond verder je bent een gezellige verteller. Jij blij met dat éénmalige compliment.

wout
Berichten: 1544
Lid geworden op: 10 nov 2013, 23:17

#20 Bericht door wout » 28 nov 2013, 20:11

natuurlijk ben ik blij met een compliment en een maal is meer dan voldoende, hetzelfde geldt voor jou, jij kan ook gezellig vertellen. Da t las ik op prikbord al.
Die nepsneeuw vergeten we maar is inderdaad te duur. Maar in de tuin van Adam staat staat voldoende groen om leuke kerststukjes te maken.
Verder gaan we gewoon wat opdrachtje weggeven zo links en rechts en dan komt alles goed.
Weet je wat ook heel lekker is zelfgemaakte chocolademelk met echte slagroom.
Nu wens ik jou nog een fijne avond en tot ziens

wout
Afbeelding

wout
Berichten: 1544
Lid geworden op: 10 nov 2013, 23:17

#21 Bericht door wout » 29 nov 2013, 18:33

Afbeelding

sneeuw hebben we ook.

wout
Afbeelding

wout
Berichten: 1544
Lid geworden op: 10 nov 2013, 23:17

#22 Bericht door wout » 29 nov 2013, 18:55

Nu nog even op het weer mopperen, wat een miezerige dag toch, heel de dag regen.
Net op het moment het een beetje droog is en denk te gaan wandelen, gaat de bel en krijg ik viste.
Dat is dan ook weer gezellig en we hebben ons dan vast het oude jaar uitgedronken. Is natuurlijk wel een beetje gevaarlijk,
het jaar duurt nog 4 weken en tegen die tijd kan de wereld wel vergaan zijn. Maar ja hebben we dit in ieder geval wel gehad hé.

Het leuke van die visites op het einde van het jaar is vaak dat er dan oude koeien uit de sloot worden gehaald en
dat iedereen daar zijn eigen verhaal over heeft. Leuk en de miezerige dag gaat een stuk sneller om.

wout
Afbeelding

Gast

#23 Bericht door Gast » 29 nov 2013, 19:35

Ons Trefpuntcafé wordt aardig door je bezocht ik schuif ook nog even aan en ga naar de sneeuw kijken! Gelukkig dat we binnen zitten zouden er nog meer stamgasten van hier aanwippen? Ik vind onverwacht bezoek ook vaak gezellig(heel soms niet) en oude herinneringen ophalen past bij dit weer en jaargetij!
Ben zelf zo wat weggewaaid een windvlaag tijdens kippeneindje lopen valt me nog mee dat die oude benen van mij me staande hielden! Zie nog steeds niemand binnekomen van het trefpunt sneu hoor! Neem nog maar een koffie en jij een denkbeeldige neut? Kan geen kwaad dat is zeker.

Gebruikersavatar
Johanna
Berichten: 4464
Lid geworden op: 10 nov 2013, 20:23

#24 Bericht door Johanna » 29 nov 2013, 20:52


Heb toch nog een kacheltje op de kop kunnen tikken.
Kreeg er de klok gratis bij. Kunnen we bij de tijd blijven.

Is het toch lekker warm in het trefpunt, anders komt er geen hond.

Als ik nog iets kan ritsellen horen jullie het wel.


Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Adam van Rijsbergen
Berichten: 2460
Lid geworden op: 10 nov 2013, 16:32

#25 Bericht door Adam van Rijsbergen » 29 nov 2013, 22:07

Jeanne,
Geen idee waar die kachel vandaan komt.
Maar volgens mij heb je die geritseld of gestolen bij een ander lid van dit Forum.
Let op: als hij niet meer op z'n plek staat, dan ga je voor gaas. :mrgreen:
Die klok mag je houden. :roll: :lol:
Het openboek...
Afbeelding

Gast

#26 Bericht door Gast » 29 nov 2013, 22:26

Zie ik nu pas durfde niet te vertellen dat ik vergeten was deur goed op slot te doen eergisteren en na thuiskomst MIJN KACHELTJE weg was Een hele toestand buren geroepen politie erbij! Kon wel janken was juist zo tevreden met mijn haardje! Nu weten we waar we de recherche naar toe moeten sturen IS DE MIJNE compleet met speksteen bovenop !Ze bellen zo bij je aan Jeanne wordt brommen voor je!!!

Gebruikersavatar
Johanna
Berichten: 4464
Lid geworden op: 10 nov 2013, 20:23

#27 Bericht door Johanna » 29 nov 2013, 22:36

Ja maar, had het op het kringloopcentrum gezocht,
Daar heb ik bewijs van, aankoop bonnetje gekregen.
Met datum en tijd. Mijn alibi is sluitend Toos en Adam
Afbeelding

Gast

#28 Bericht door Gast » 29 nov 2013, 22:47

Wordt dan verder speuren is wel een opluchting dat je de recherche kunt overtuigen dat je mijn haardje eerlijk gekocht hebt! Zijn die bonnetjes soms vervalst kan ook!!! Ga ik maar niet van uit moet maar aannemen dat ze echt zijn. Wordt ook onderzocht natuurlijk maar hoe het is of zij HAARDJE is van mij!!Wil het terug snik snik Zit hier half te pitten ben zelden zo laat op pc bezig!!

Gebruikersavatar
Johanna
Berichten: 4464
Lid geworden op: 10 nov 2013, 20:23

#29 Bericht door Johanna » 29 nov 2013, 22:50

Welterusten dan Toos, droom maar lekker van je haardje.

Komt wel goed hoor....
Afbeelding

Gast

#30 Bericht door Gast » 29 nov 2013, 22:59

Als jij zegt dat het goed komt ga ik rustig slapen! Ad mee geweest om haardje aan te schaffen wat zeg je me daarvan? Weet precies hoe het er uit ziet! Welterusten!!

Plaats reactie